úterý 14. ledna 2014

báječná léta v hajzlu

Když mi bylo dvanáct, seznámila jsem v lázních s jednou holkou z Volenic. Už si nepamatuji jméno, ale bylo jí osmnáct a jezdil za ní přítel, s kterým si na hotelu navzájem vymačkávali beďary a jí to přišlo strašně intimní. Tahle holka mi tenkrát napsala do památníku: 
Až tě život omrzí a stane se ti peklem, skoč po hlavě do hajzlu a přiklop se deklem.
Od okamžiku, kdy jsem četla Lovce hlav, kde si hlavní postava vleze do latríny a na dýchání má místo šnorchlu roli toaletního papíru, mi varianta "skákání do hajzlu" nepřijde jako dobré řešení ničeho. 

Minulý týden jsem ze školy odcházela k doktorce, a protože jsem si doma zapomněla 1984, který mě nebaví, vzala jsem si na cestu ze školní knihovny Báječná léta pod psa. Už jsem je i Výchovu v dívek v Čechách četla někdy na základní škole, tenkrát jsem měla období českých autorů a snila jsem o tom, že půjdu studovat scénáristiku. Mám asi nějaký flashback, protože se mi vrací jak tohle, tak chuť odbarvit se na blond.
Už jsem si tu knihu skoro nepamatovala, ale i kdyby jo, teď v tuhle chvíli pro mě měla úplně nový význam. Jednak jsem byla úplně okouzlena tím, že prvních několik kapitol se odehrává v Nuslích, v místě kde bydlím a pracuji. Dokázala jsem si přesně představit, kudy chodili, a najednou ve mně narostl pocit "Už znám Prahu." Ale i jiné věci mě nadchly - myslím, že jsem to musela v těch patnácti vnímat úplně jinak než dneska.

Stejně tak, jako dneska jinak vnímám to skákání po hlavě do hajzlu.

Byla bych milionář, kdybych dostala pětku pokaždý, když se mě někdo zeptá, co je moje oblíbená kniha. Ale dneska přesvědčeněji než jindy tvrdím, že dobrá kniha je ta, co vás potká v ten okamžik, kdy si ji potřebujete přečíst. 


1 komentář:

  1. Zivot v Nuslich ma tu vyhodu, ze kdyz ma rano clovek splin , zajde si do reznictvi Robertson pro jejich domaci "anglicke " snidanove klobasy a hned je mu lepe na svete a kdyz prece jenom ne,tak pivo z pivovaru u Banzethu uz to urcite zaridi:-)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...